Artiklar
Tips för likvärdigt bemötande
Förbered gärna en bemötandesituation. Identifiera om verksamheten behöver anpassa bemötandet utifrån individen, förebygga risker och identifiera om förutfattade antaganden kan påverka mötet.
Några tips att utgå från:
- Se över vilka policys och riktlinjer som verksamheten har om bemötande och likabehandling. De kan hjälpa till i förberedelserna och tydliggöra vilka förväntningar som finns på tjänstepersoner.
- Fundera på om och hur bemötandesituationen behöver anpassas utifrån individen. Identifiera om information behöver ges på ett nationellt minoritetsspråk eller om det behövs en tolk vid mötet.
- Behövs mer kunskap om de nationella minoriteternas kultur eller språk, för att kunna bemöta situationen på ett bra sätt? Inhämta kunskap från exempelvis Grundutbildning i minoritetslagstiftningen på minoritet.se
- Tydliggör och utgå från syftet med bemötandesituationen och fundera på vilka frågor som är relevanta att ställa till individen. Fundera på om det finns planerade frågor som egentligen inte berör mötets syfte och därför inte bör ställas, såsom privata frågor om personens kultur och språk.
- Vi vet inte vem vi möter. Alla bär olika glasögon i mötet med andra. Anta inte något om en persons förmåga, kunskaper eller behov baserat på personens etnicitet, språk eller kultur.
- Använd ett inkluderande, tillgängligt och enkelt språkbruk framför byråkratiska och svåra termer, Att förstå och bli förstådd är grundläggande för att kunna tillgodogöra sig rättigheter, insatser och förstå sina skyldigheter.
- Var medveten om den maktrelation som kan finnas mellan offentliganställda och individer. För nationella minoriteter kan det både finnas historiska och nutida maktrelationer som påverkar en individs förtroende för, upplevelse av trygghet eller känslor i bemötandesituationen. Var lyhörd för vad invånaren upplever, säger och uttrycker i situationen.