Andra utgångspunkter för offentlig verksamhet
Offentliga verksamheter behöver aktivt jobba med att förbättra sin service och sina tjänster så att de uppfyller de rättigheter och behov som nationella minoriteter har. Detta bör vara en integrerad del av kvalitetsarbetet. Ett exempel på detta är att ta utgångspunkt i den statliga värdegrunden.
För statsanställda är den statliga värdegrunden viktig i arbetet mot rasism. Den statliga värdegrunden utgår från regeringsformens grundläggande krav på myndigheter och består av sex principer. De gäller alla i staten, oavsett verksamhetsområde eller yrke. Fyra av principerna är särskilt relevanta för arbetet med likvärdigt bemötande:
- Demokrati: Statsanställda arbetar på invånarnas uppdrag och ser till att riksdagens och regeringens beslut blir verklighet. Statsanställda ska uppträda på ett sätt som bidrar till att bygga och bevara förtroendet för myndigheterna och staten.
- Legalitet: Statsanställda ska känna till och följa de lagar och regler som gäller. All myndighetsutövning ska utgå ifrån lag.
- Objektivitet: Statsanställda ska agera sakligt och opartiskt samt behandla alla lika.
- Respekt: Statsanställda ska visa respekt för den enskilda människans och dennes rättigheter. Statsanställda ska motverka att någon diskrimineras i kontakt med myndigheten.
De lagar som styr arbetet med mänskliga rättigheter och antidiskriminering är generellt formulerade och behöver konkretiseras i varje verksamhet för att bli användbara. Det innebär att verksamheter behöver ställa sig frågor om hur de kan motverka rasism i mötet med invånare, hur rasism kan ta sig i uttryck och vilken förkunskap som behövs för att både kunna motverka och identifiera rasistiska handlingar.
Det finns också ett behov av att höja kunskapen om vilka de nationella minoriteterna är, deras historia, och deras nuvarande rättigheter enligt svensk lag. Som offentliganställd är det viktigt att ha goda kunskaper om de särskilda lagar och riktlinjer som skyddar dessa grupper.