Modersmålsundervisning
Elever som tillhör en nationell minoritet har enligt Skollagen (2010:800) och skolförordning (2011:185) en särskilt stark rätt till modersmålsundervisning i minoritetsspråk. Rättigheten gäller för elever i såväl grundskola som gymnasieskola, samt anpassade skolformer. Kraven skiljer sig något mellan skolformerna.
För både grund- och gymnasieskolan räcker det med att endast en (1) elev efterfrågar modersmålsundervisning på minoritetsspråk för att kommunen ska vara skyldig att ordna undervisning om det finns en lämplig lärare. Det skiljer sig från annan modersmålsundervisning, där det behöver vara minst fem elever som efterfrågar undervisningen.
För elever i grundskolan finns inga krav på att eleven ska ha några förkunskaper eller att språket talas i hemmet. Detta eftersom föräldrar som tillhör en nationell minoritet kanske inte haft möjlighet att lära sina barn språket, då tidigare generationer hindrats att använda språket och flera då förlorat sitt språk.
För gymnasieskolan finns krav på att eleven ska ha goda kunskaper i minoritetsspråket för att ha rätt till modersmålsundervisning. Detta krav slutar dock gälla från gymnasieutbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.
I både grundskolan och gymnasieskolan gäller att en elev som tillhör den nationella minoriteten romer och kommer från utlandet kan få modersmålsundervisning i två språk om det finns särskilda skäl.
Det är rektorn som avgör om en lärare är lämplig att undervisa i modersmål. Det råder brist på lärare i nationella minoritetsspråk. Därför är det viktigt att kommuner bidrar till att stärka möjligheter till undervisning i dessa språk, till exempel genom att erbjuda fjärrundervisning eller stipendier för att vidareutbilda lärare.
Det är grundläggande att kommunen och skolor informerar om rätten till modersmålsundervisning i minoritetsspråk. Vissa elever och vårdnadshavare känner inte till de stärkta rättigheter till modersmålsundervisning och vårdnadshavaren själv kanske inte talar språket. Ett sätt att sprida information på är att fråga alla föräldrar och vårdnadshavare vid val av förskola eller skola om de önskar modersmålsundervisning för sina barn, samt informera om vilka rättigheter som finns.
Förskolan ska främja utveckling av språk och kulturell identitet. Läroplanen för förskolan (Lpfö 18) beskriver att utbildningen ska lägga grunden för barnens förståelser för olika språk och kulturer, vilket inkluderar de nationella minoriteternas språk och kulturer. Läroplanen framhåller även att barn som tillhör de nationella minoriteterna ska stödjas i sin språkutveckling i minoritetsspråken och i utvecklingen av sin kulturella identitet. På så sätt ska förskolan bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer.