Artiklar

Utsatthet i utbildningssektorn

En rapport från Barnombudsmannen beskriver att barn och unga upplever att rasistiska uttryck normaliserats och att rasism är en del av deras vardag, särskilt på nätet och i skolan. 

Barn beskriver att skolan är en av de platser där utsatthet för rasism är hög. Studier har också visat att en stor del av de första mötena med rasism sker i förskolan eller skolan, både när det gäller yngre barns upplevelser och äldre barns minnen av rasism. Nästan dubbelt så många barn har erfarenheter av att någon som de känner utsätts för rasism i skolan, jämfört med på fritiden. 

Barn och unga som tillhör nationella minoriteter beskriver att det saknas grundläggande kunskaper om de nationella minoriteterna, både i samhället i stort och i deras närmiljö, som i skolan eller bland kompisarna. Det handlar både om bristande kunskap om att de nationella minoriteterna finns, deras rättigheter, samt att barn möts av fördomsfulla eller stereotypa bilder. Då många lärare saknar kunskap beskriver barn som tillhör nationella minoriteter att de ofta tar ett stort ansvar för att undervisa omgivningen. 

Judiska, romska och samiska barn beskriver att de utsätts för rasism. Unga romer upplever otrygghet i skolan kopplad till sin romska identitet, vilket innebär en begränsning av deras rätt till identitet och trygghet som nationell minoritet. Nästan hälften av unga samer har beskrivit att de blivit illa behandlade eller trakasserade för att de är samer. De som tydligt uttrycker sin samiska identitet rapporterar störst utsatthet. 

En annan studie visar att individer som tillhör den judiska minoriteten utsätts för rasism i skolan. Det kan handla om att barn, unga och föräldrar uppmuntras att dölja sin judiska identitet. Dessutom nekas vissa barn koschermat, och det förekommer uttalade hot och kränkningar av judar där ingen säger emot. Mobbning av barn där lärare och andra barns föräldrar inte agerar är också ett problem. 

Bristen på tillgång till förskola på minoritetsspråk och modersmålsundervisning på nationella minoritetsspråk kan också upplevas som diskriminering och utsatthet. Att inte få tillgång till undervisning i modersmål kan vara ett hinder för att barn och unga ska kunna utveckla och utforska sitt språk, vilket kan vara en viktig del i identiteten som nationell minoritet. 

Exempel på utsatthet i skolan: 

  • Att en elev blir kränkt eller mobbad på grund av sin nationella minoritetstillhörighet och att ingen vuxen säger ifrån eller vidtar åtgärder. 
  • Att eleven utsätts för nedsättande kommentarer av skolpersonal eller inte tillåts använda sitt språk. 
  • Att en judisk elev nekas koschermat i skolan. 
  • Att skolpersonal uppmuntrar en elev och dess vårdnadshavare att dölja sin tillhörighet som nationell minoritet. 
  • Att eleven inte får tillgång till att utveckla sitt språk genom modersmålsundervisning och därmed inte lär sig språket. 
  • De nationella minoriteternas historier och kulturer osynliggörs i historie- eller samhällsundervisningen. 
Sidan uppdaterad 2024-11-18