Artiklar

Vad kan socialtjänsten göra?

Det är viktigt att arbeta med likvärdigt bemötande och att stärka tilliten hos personer som tillhör nationella minoriteter.

Säkerställ att det finns tillräcklig kunskap om nationella minoriteter. Inom landets socialtjänster behövs mer kunskap om nationella minoriteter, deras historia, kulturer, språk och särskilda rättigheter. Det behöver finnas förståelse för att utsatthet som kommer av strukturellt förtryck, fördomar och diskriminering under lång tid påverkar individers möjlighet att ta del av och tillgodogöra sig sociala insatser idag. Kunskap är både viktigt för bemötande av människor, och i utredning och handläggning av ärenden – för att motverka att fördomar och stereotypa föreställningar ska påverka ärendehandläggning.

Ett gott bemötande och kulturell kunskap kan vara nycklar till att stärka nationella minoriteters förtroende för socialtjänsten. Tilliten är central för att personer i behov ska söka sig till och ta del av de stöd och insatser socialtjänsten erbjuder, vilket i sin tur påverkar individers levnadsvillkor, trygghet och hälsa.

Var medveten och lyhörd för hur maktförhållanden påverkar bemötandesituationen. Det finns ett maktförhållande mellan socialarbetare och klienter, som bland annat kommer av kunskap, expertis, lagstadgade mandat och inflytande. För individer som tillhör nationella minoriteter kan både historiska skeenden och personernas egna erfarenheter spela in.

Ha rutiner på plats som underlättar för socialsekreterare vid handläggning och utredning som berör de nationella minoriteters rättigheter. Det handlar exempelvis om att ha rutiner för att säkerställa att placerade barn som tillhör nationella minoriteters har möjlighet att utveckla sin kulturella identitet och sitt språk.

Sidan uppdaterad 2024-11-18