Artiklar

Kom igång med arbetet

Denna sida lyfter fram framgångsfaktorer, aktiviteter och medskick från kommuner, regioner och myndigheter utanför förvaltningsområdena som kan vara hjälpsamma för att stärka arbetet i den egna organisationen.

En framgångsfaktor är att ha en samordnande funktion som ansvarar för arbetet och underlättar samarbetet över förvaltningsgränser. För att lyckas med det minoritetspolitiska arbetet krävs att flera verksamhetsområden inkluderas, så som utbildning, äldreomsorg, kultur och bibliotek. En central placering av samordningsfunktionen främjar samarbete och förankring, enligt kommuner och regioner. Samordnaren kan även ha en viktig uppgift att synliggöra arbetet kommunikativt och stärka kunskapen inom organisationen.

Undersök vad ni redan gör inom minoritetspolitiken och hur samarbete och samordning kan förbättras. Till exempel arbetar folkbiblioteken ofta med nationella minoriteters rättigheter utifrån bibliotekslagen. Andra viktiga områden är utbildning och omsorg. Ta kontakt med dessa och se hur ni kan stärka arbetet tillsammans. Ta fram och använd minoritetspolitiska mål och riktlinjer för att skapa en gemensam riktning (ta hjälp av metodstödet för mål och riktlinjer).

Flera kommuners och regioners erfarenheter är att det finns åtgärder som kräver lite resurser men som ger bra resultat. Ett exempel är att synliggöra de nationella minoriteternas språk och kultur vid högtidsdagar, till exempel genom att anta en flaggpolicy, att informera om rättigheter på hemsidan och att samarbeta med biblioteken. Att ta fram mål och riktlinjer kan också stärka intern samverkan och förankring.

Minoritetsarbetet ska ske oavsett om målgrupperna uttryckligen efterfrågar det eller inte. Samordnare i kommuner och regioner beskriver att det är bra att påminna politik och ledning om att arbetet behöver prioriteras och synliggöra målgruppernas representation i kommunen eller länet. Denna representation går exempelvis att synliggöra genom att hämta och sammanställa utlåningsstatistik för böcker på minoritetsspråk, antalet elever som har modersmålsundervisning på minoritetsspråk eller besökare vid kulturevenemang. Ni kan även använda kommunstatistik från SCB som visar antalet invånare som är 1:a, 2:a och 3:e generationens sverigefinländare.

Sprid kunskap inom organisationen så att fler har kännedom om kommunens, regionens eller myndighetens skyldigheteter gällande nationella minoriteters rättigheter. Vissa samordnare har använt material från minoritet.se och spridit kunskap vid exempelvis olika verksamheters avdelningsmöten eller i ledningsgrupper. Vissa har även länkat till eller publicerat den grundläggande utbildningen i minoritetslagstiftningen som finns på minoritet.se på sina respektive intranät.

Undersök hur kommuner, regioner och myndigheter i länet kan samarbeta med varandra. Inte sällan står förvaltningsmyndigheter inför liknande utmaningar där gemensamma krafttag kan vara effektiva. Lär av varandras processer, som hur andra kommuner har utvecklat mål och riktlinjer, spridit information om rättigheter eller tagit fram en flaggpolicy. Det finns även flera exempel på kommuner, regioner och länsstyrelser som genomför gemensamma samråd med nationella minoriteter.

Sidan uppdaterad 2025-02-04