Försäkringskassan placerar frågan centralt och arbetar över avdelningsgränser
Försäkringskassan arbetar myndighetsövergripande och sätter samråd i centrum för arbetet med nationella minoriteters rättigheter. Myndigheten har även fokus på hur olika maktstrukturer och diskrimineringsgrunder påverkar och förstärker varandra. Tillsammans stärker det Försäkringskassans förutsättningar för en inkluderande och rättssäker behandling av alla medborgare.
Försäkringskassans arbete med nationella minoriteter är centralt placerat på rättsavdelningen och några av de som arbetar där ingår i ett team för mänskliga rättigheter. Avdelningen har ett samordningsansvar och kan påverka normer för hela myndigheten.
- Placeringen på rättsavdelningen gör att vi kan sprida information om mänskliga rättigheter på hela myndigheten. Det ger goda förutsättningar för att implementera arbetet i hela organisationen. Vi deltar i interna beredningar och kvalitetssäkrar olika styrdokument utifrån ett MR-perspektiv, säger Hyra Tahiraj, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan.
Även om det övergripande ansvaret ligger centralt hanterar olika avdelningar olika frågor inom minoritetsområdet. HR-avdelningen ansvarar till exempel för kompetensutveckling och utbildning, medan avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor hanterar telefonin och samtal på minoritetsspråken. Hyra Tahiraj beskriver:
- Det finns en förståelse internt för att vi är en stor myndighet som kommer i kontakt med en majoritet av medborgarna, vilket innebär att vi också kommer i kontakt med nationella minoriteter.
Försäkringskassan arbetar med det som kallas ett intersektionellt perspektiv. Det innebär att myndigheten inte bara ser till enskilda diskrimineringsgrunder utan även hur dessa kan samverka och påverka varandra.
- Det övergripande arbetet med mänskliga rättigheter på Försäkringskassan bygger en stark grund, även för arbetet med nationella minoriteters inflytande och rättigheter. På rättsavdelningen jobbar vi med bland annat funktionshinderfrågor, barnrätt och jämställdhetsperspektivet. Genom att integrera perspektiv som kön, funktionshinder och etnicitet kan vi främja individers olika förutsättningar och behov, menar Hyra Tahiraj.
En annan framgångsfaktor för arbetet är förmågan att arbeta över verksamhets- och avdelningsgränser och väva in frågorna i olika uppdrag.
- Ett arbete som uppmärksammar och överlappar alla myndighetens verksamheter är centralt för att kunna göra djupgående analyser och undvika stuprörstänkande, fortsätter Hyra Tahiraj.
Samråd är en annan viktig del av Försäkringskassans arbete. Enligt lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk har förvaltningsmyndigheter som Försäkringskassan en skyldighet att samråda med de nationella minoriteterna för att de ska få inflytande i frågor som berör dem.
Genom årliga samråd med de olika nationella minoriteterna samlar Försäkringskassan in viktig information och feedback som formar deras arbete.
- Samråden kan till exempel handla om bemötandefrågor, tillgänglighet, behovet av kunskapshöjande insatser eller att motverka diskriminering. Det är viktigt att inte bara höra det som sägs under samråden, utan att faktiskt lyssna och ta till sig av de nationella minoriteternas åsikter och erfarenheter, säger Hyra Tahiraj.
Försäkringskassan jobbar även med riktlinjer som styr hur de hanterar kontakter på andra språk och erbjuder bland annat tolk- och översättningstjänster.
- Vi har riktlinjer för kontakter på andra språk än svenska och bokningsbara samtal på minoritetsspråk som finska, meänkieli och samiska. Under samråden har möjligheten att tala sitt språk i kontakt med oss också diskuterats, beskriver Hyra Tahiraj.
En annan insats som Försäkringskassan genomför är utbildningar om handläggning och bemötande, till exempel filminspelningar som belyser fördomar och stereotyper. De sprider även information och utbildningsmaterial via myndighetens intranät för att utveckla medarbetarnas kompetens och de har även arrangerat en konferens för att möjliggöra utbyte mellan minoritetsgrupper och olika verksamhetsområden på Försäkringskassan.
- Den interna kunskapen om nationella minoriteters rättigheter påverkar hur rättigheterna uppfylls externt, säger Hyra Tahiraj.
Trots de framsteg som har gjorts, finns det fortfarande utmaningar. En av de största är bristen på auktoriserade tolkar i de nationella minoritetsspråken, vilket försvårar kommunikation och tillgång till service och tjänster för dessa grupper.
- Det är en stor utmaning att hitta auktoriserade tolkar för alla minoritetsspråk, särskilt för språk som meänkieli och romani chib, och på alla olika dialekter som finns. Vi och många andra myndigheter försöker lösa detta genom att använda tolktjänster och tar stöd från enskilda handläggare med rätt kompetens. Därför är det också viktigt att vårda och lyfta fram personalens egen kompetens i minoritetsspråk, menar Hyra Tahiraj.
Ytterligare en utmaning är de ekonomiska ramarna, vilket ibland begränsar möjligheterna att genomföra önskade initiativ och projekt.
- Till exempel har vi inte ett särskilt uppdrag kopplat till strategin för romsk inkludering. Det gör ju att vi är begränsade i vilka insatser vi kan göra på området, trots att vi utifrån våra samråd också vet att det är en stor fråga som vi skulle behöva hantera, säger Hyra Tahiraj.
Trots dessa hinder arbetar Försäkringskassan proaktivt med att hitta lösningar med de förutsättningar de har, bland annat genom att avsätta mer arbetstid till utvecklingsområden som inte kräver stora ekonomiska resurser. Det kan till exempel vara att ta fram särskilt stödmaterial till en utbildning. Att hålla arbetet levande och anpassa insatserna efter de resurser som finns tillgängliga är avgörande för att fortsätta stödja nationella minoriteter effektivt.
För att förbättra arbetet med de nationella minoriteterna rekommenderar Hyra Tahiraj andra myndigheter att utse en ansvarig för frågan, att börja med samråd och att utveckla aktiviteter baserat på de utmaningar som kommer fram i dialogen med nationella minoriteter. Försäkringskassans myndighetsövergripande organisation för mänskliga rättigheter och deras arbete med fokus på samråd och intersektionella perspektiv skapar förutsättningar för att alla medborgare, oavsett bakgrund, behandlas med respekt och rättvisa.
Exempel på aktiviteter som Försäkringskassan gjort för att motverka diskriminering och utsatthet:
Återkommande kunskapshöjande insatser om mänskliga rättigheter och antidiskriminering. Till exempel utbildningar om rättigheter och skyldigheter.
Alla nyanställda genomgår den gemensamma Introduktionsutbildningen för nyanställda i vilken det ges information om den lagstiftning som ger nationella minoriteter deras rättigheter, vilka de nationella minoriteterna och minoritetsspråken är och om myndighetens samråd med representanter från nationella minoriteter.
Medarbetare som inte är nyanställda kan ta del av informationen om nationella minoriteter och minoritetsspråk i utbildningen Handläggning och bemötande som riktar sig till alla som arbetar med handläggning och möter personer i till exempel telefon, fysiska möten, digitala möten eller via brev eller e-post.
Framtagna riktlinjer för kontakter på andra språk än svenska (2020:05). Riktlinjerna vänder sig till alla medarbetare på Försäkringskassan och innehåller samlad information om hur Försäkringskassans kontakter på andra språk än svenska ska gå till. Riktlinjerna beskriver olika tjänster såsom tolk och översättningstjänster, kundservice och övrigt språkstöd.
Materialet Stöd för att integrera mänskliga rättigheter riktar sig till den som arbetar med att skriva eller granska vägledningar. Det kan också användas av medarbetare som arbetar med andra styrande och stödjande dokument. Syftet är att ge hjälp att integrera mänskliga rättigheter-perspektivet så att de som använder produkterna i sitt arbete enklare kan uppmärksamma och ta hänsyn till mänskliga rättigheter.
Användandet av inkluderande ord och begrepp på Försäkringskassan. Myndighetens språkvårdare på kommunikationsavdelningen har tillsammans med rättsavdelningen (MR-teamet) tagit fram en lista på inkluderande ord och begrepp. Det är en del i arbetet att tillgodose mänskliga rättigheter och motverka diskriminering. En del av det handlar om att myndigheten använder inkluderande ord och begrepp när medarbetare pratar med andra människor. I listan framgår vilka de fem nationella minoriteterna är och vilka ord som ska användas, till exempel rom och same.
Läs mer om några av de aktiviteter som Försäkringskassan gör för att motverka diskriminering och utsatthet på Försäkringskassans webbplats.