Vad kan utbildningssektorn göra?
Skolverksamheter ska enligt skollagen och diskrimineringslagen aktivt förebygga, identifiera och analysera kränkande behandling av barn och elever.
Skolans huvudman ansvarar för att verksamheten arbetar målinriktat, har en årlig plan för kvalitetsarbete och vidtar förebyggande åtgärder. Skolpersonalen har en anmälningsskyldighet vid kränkande behandling och huvudmannen en utredningsskyldighet. Alla skolverksamheter ska arbeta utifrån aktiva åtgärder.
Skolan ska aktivt motverka tendenser till diskriminering. Olika former av intolerans, förtryck och våld ska förebyggas och bemötas med kunskap och aktiva insatser. Enligt läroplanerna ska skolan även utgå från ett demokratiskt och normmedvetet förhållningssätt. Det handlar i stort om att ställa frågor om vilka normer vi själva bär med oss, hur dessa normer upprepas i undervisningen och hänger ihop med maktstrukturer. För att skolan ska kunna arbeta förebyggande behöver lärare och annan personal ges kunskap om vad diskriminering, utsatthet och olika former av intolerans är, samt hur detta tar sig i uttryck i såväl samhället som i skolvärlden. Skolans huvudman ansvarar för att personalen ges nödvändig och relevanta kunskap.
När det pågår krig, kriser eller andra konflikter i omvärlden kan barn och elever känna en oro att bli sammankopplade med konflikten för att de eller deras föräldrar tillhör en särskild nationell minoritet. Lärare och vuxna behöver finnas som stöd för barn och elever, och förklara att de aldrig kan beskyllas för konflikter, kriser och krig.
En del i att arbeta med att motverka diskriminering, utsatthet och hatbrott gentemot nationella minoriteter handlar om att skolan behöver öva eleverna i demokratiska färdigheter och samtal. I det ingår även att eleverna ska utveckla källkritiska förmågor och perspektiv. Diskussioner om sådana ämnen kan röra upp motstridiga känslor bland eleverna, eftersom det ofta innebär att vi behöver utmana normer som finns runtomkring oss.