Artiklar

Likvärdigt bemötande

Ett likvärdigt bemötande är en del av myndigheters grunduppdrag och en grundläggande princip för all offentlig verksamhet. Anställda inom offentlig sektor ska ge likvärdig service till invånare.

En bemötandesituation uppstår när dialoger eller möten sker mellan en offentligt anställd och en invånare. Det betyder att det förekommer många bemötandesituationer som kan se ut på olika sätt. 

Vad är likvärdigt bemötande? Likvärdighet innebär att ett bemötande ska vara professionellt, rättssäkert, konsekvent och likvärdigt. En grundläggande princip är att alla invånare ska behandlas lika inför våra lagar och regler. All maktutövning som offentlig sektor ägnar sig åt ska utgå ifrån lag. Det gäller oavsett vem personen är och vilken etnicitet, religion eller språk personen talar. Bemötandet ska vara respektfullt, transparent och anpassat till individen. 

Invånare kan uppleva bemötande på olika sätt. Det kan finnas flera faktorer som kan påverka upplevelsen. Det kan exempelvis handla om tidigare erfarenheteter i kontakt med offentlig sektor, eller vilka förväntningar personen har på verksamheten. 

Upplevelsen av bemötande är subjektiv precis som upplevelsen av utsatthet. Det är individen som avgör om hen blivit dåligt bemött, blivit föremål för kränkningar eller på annat sätt utsatt. Även om en handling inte är diskriminerande enligt lag, kan den ändå vara olämplig. Offentlig verksamhet ska alltid ta detta på allvar när det uppmärksammas. 

Hjälp varandra att bli bättre. Arbetet med likvärdig service och att motverka utsatthet och diskriminering gentemot nationella minoriteter behöver ingå i ett större arbete med kvalitetssäkring i verksamheten. Ofta finns en likabehandlingsplan att ta stöd av, som konkretiserar de målbilder organisationen strävar efter. 

I det dagliga arbetet behöver chefer och medarbetare tillsammans ta ansvar för att säkerställa ett likvärdigt bemötande. Det yttersta ansvaret är på chefsnivå. Enskilda medarbetares handlingar kan vara ett uttryck för en struktur som finns i organisationen kring bemötande, till exempel brist på kunskap, rutiner eller kultur. Kollegor behöver också säga ifrån om någon säger eller agerar nedsättande gentemot nationella minoriteter, och lyfta det till närmaste chef. 

Verksamheter kan undersöka hur personer som tillhör nationella minoriteter upplever bemötandesituationer. Det går att göra genom att använda befintliga enkäter eller undersökningar, exempelvis i brukarundersökningar eller enkäter som går ut till barn och unga. Frågan om bemötande kan även lyftas i samråd med nationella minoriteter, patientråd eller ungdomsråd. 

Sidan uppdaterad 2024-11-18