_4203b244-27a5-43c2-8fe1-2c44b0f6eb8f.jpg)
”Webbutbildningen har underlättat arbetet med kunskapsspridningen”
För att stötta i det minoritetspolitiska arbetet har Länsstyrelsen Stockholm och Sametinget tagit fram olika typer av metod- och kunskapsstöd. Hur används de av verksamma inom kommun, region och statliga myndigheter?
Vi frågade Elisabet Rundqvist, sakkunnig inom området nationella minoriteter på Kungliga biblioteket i Stockholm, vilken nytta de har haft av webbutbildningen ”Grundutbildning i minoritetslagstiftningen”.
Kungliga Biblioteket, (KB), har som både nationalbibliotek och biblioteksmyndighet flera verksamhetsområden som ansluter till minoritetslagstiftningen. KB ger även medel och uppdrag till de fem resursbiblioteken för nationella minoritetsspråk och har dessutom utvecklat läsappen Bläddra för litteratur på minoritetsspråk. Vad gäller bibliotekets samlingar återfinns kulturarv från samtliga minoriteter.
-Kulturarven behöver hanteras med respekt för minoriteten. Där ser vi att vi behöver utveckla oss som nationalbibliotek och har därför precis tillsatt ett råd för nationella minoriteter som stöd i det arbetet, berättar Elisabet Rundqvist. I sin roll som sakkunnig handläggare stöttar hon hela myndigheten, planerar, genomför och följer upp samråd och håller kontakt med andra myndigheter och nätverk.
Hur har grundutbildningen i minoritetslagstiftningen underlättat myndighetens arbete?
-Webbutbildningen har underlättat arbetet med kunskapsspridningen, eftersom alla utgår från ett gemensamt material. Genom att webbutbildningen är uppdelad är den också enkel att genomföra i egen takt och vid olika tillfällen, säger Elisabet.
-Som myndighet är det självklart viktigt att vi har kunskap för att uppfylla den lagstiftning som finns. Därför genomför vi kontinuerligt kommunikationsinsatser för att alla medarbetare ska ta del av grundutbildningen. Vi har den på vårt intranät så den är enkel att nå.
Hon fortsätter:
-Vi har också kompletterat webbutbildningen med workshops på olika avdelningar där vi kopplat lagstiftningen till den verksamhet som bedrivs på respektive avdelning. Varje verksamhet har sina specifika frågor och utmaningar och jag bistår med stöd, kommer med tips och fyller på.
Kan du ge några konkreta exempel?
-Javisst! KB ska samla in, beskriva, bevara och tillhandahålla det som ges ut i Sverige. I hela kedjan finns många olika frågor att ta tag i och för att arbeta effektivt görs kontinuerligt små justeringar. Där vi ser möjligheter att göra ändringar eller förbättra för nationella minoriteter försöker vi få med det i verksamhetsplaneringen, berättar Elisabet.
-Ett annat exempel är den nya webbplats som kommunikationsenheten arbetar med, där information på nationella minoritetsspråk ingår. Och ytterligare ett exempel är hur KB:s medarbetare ska förhålla sig till äldre material med diskriminerande innehåll. Med hjälp av kunskapshöjningen som webbutbildningen bidragit till har diskussionen fördjupats och breddats och policyn har utvecklats.
-Slutligen vill jag lyfta fram den symbolbild för nationella minoriteter som KB tagit fram och som får användas fritt. Den har fått stor spridning. En liten insats som gett många ringar på vattnet!
ISABELLA FALKOWSKA KÄLLMAN