– om övergrepp och kränkningar av romer under 1900-talet och i dag
Boken riktar sig främst till elever på högstadiet och beskriver övergrepp och kränkningar av romer under 1900-talet, med kopplingar till nutida diskriminering. Den kan också användas i exempelvis gymnasiet. Syftet med boken är att etablera begreppet antiziganism och beskriva hur den har kommit till uttryck. Den vill också ge elever en grund för att upptäcka och motverka fördomar och reflektera kring de mänskliga rättigheternas betydelse för ett fungerande samhälle.
Kommissionens förhoppning är att skriften ska fungera som ett komplement och en fördjupning till befintliga läromedel. Att den ger värdefull kunskap om den gemensamma historia som vi står på och en ökad insikt om på vilket sätt det förflutna präglar vår syn på nutiden.
Ladda ned skolboken ”Antiziganismen i Sverige”
Bokens kapitel är tematiskt upplagda och inleds med en bild som fångar kapitlets innehåll och öppnar därmed upp för möjligheten att göra en bildanalys. Boken återger också några romers erfarenheter av hur det har varit, och är, när livet påverkas av antiziganism. I boken beskrivs också hur romer verkar för de mänskliga rättigheterna i dag. Boken avslutas med FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och tjänar som underlag för diskussion om de mänskliga rättigheternas betydelse för att identifiera och motverka kränkningar.
Ladda ned lärarhandledningen till ”Antiziganismen i Sverige”
Lärarhandledningen beskriver bakgrunden, syftet och upplägget av boken. Den ger stöd till undervisningen i form av lektionsförslag, förslag på kontext och förkunskaper, bildanalysfrågor, gestaltningar, reflektions- och instuderingsfrågor. Den kopplar också till läroplanens värdegrund, uppdrag, mål och riktlinjer samt berörda syften och centrala innehåll i historia och samhällskunskap.