Artiklar
Artister: Salamanca Taikon Gonzalez och Sofia Jannok. Musiker: Robert Svärd. Foto: Patrick Miller

Samisk-romsk berättelse på turné

Samer och romer delar nomadlivets historia och erfarenheter. I showen Nomad berättar två av minoriteterna största artister var sin historia om uppväxt, utanförskap och rasism samt den udda mixen av frihet och tvång.

Vi möter Salamanca Taikon Gonzalez i Umeå i samband med den tredje föreställningen i en serie av 37.

Nomad har inlett starkt.

I Östersund kom dubbelt så många som man förväntat och i jämtländska Strömsund slog man publikrekord – alla kategorier. I Umeå fick artisterna långa stående ovationer och Svenska Dagbladet har i en recension kallat artisterna Sofia Jannok och Salamanca Taikon Gonzalez för ”två stolta drottningar som spränger gränser”.

– Det stämmer. Vi är två stolta drottningar som vill ta tillbaka makten. Vi har blivit kallade divor också, men som en del av en nationell minoritet har man fått lära sig att ha skinn på näsan, säga ifrån och ta plats, säger Salamanca Taikon Gonzalez.

Showen Nomad består av dans, musik och berättelser. Det handlar om två nomader – Jannok och Taikon Gonzalez – som berättar om sin tillvaro, sin historia, sin uppväxt och sina erfarenheter av nomadliv.

Det är två berättelser där man får följa med de två artisterna genom en uppväxt kantad av både artisteri och rasism.

Berättelserna har helt olika botten men smälter ändå ihop.

– Samerna följer sin renhjord. Vi romer följer sommarhalvårets marknader och festivaler, säger Taikon Gonzalez och fortsätter att berätta om de musikaliska likheterna:

– Det är också intressant se hur flamenco och jojk gifter sig. Det finns flera rytmiska likheter som gör det till en bra kombination.

Sofia Jannok:

– För oss innebär ordet nomad både frihet och fångenskap. Friheten att följa det levnadssätt som ligger i våra kulturer, men fångenskap i att målas in i ett stereotypt hörn.

Artist: Salamanca Taikon Gonzalez Foto: Patrick Miller

Salamanca Taikon Gonzalez är född svensk – och samtidigt nomad.

Hon berättar att hennes mormor på 30-talet föddes i ett tält i södra Sverige.

– Hon hade inget val eftersom hon inte släpptes in på sjuhuset. Vi var inte välkomna i kyrkor heller. Romer fick inte bo i vare sig lägenheter eller hus, inte komma in på restauranger och inte jobba. Ingen rom fick matkuponger under andra världskriget. Gränserna var så stängda för romer att inte ens överlevande romer från förintelselägren släpptes in.

– Det är den verkligheten jag har i bagaget. Jag har själv vuxit upp i husvagn i Norge. Kvinnorna, till exempel mamma och mormor, försörjde sig genom att spå i kort när vi reste mellan handelsplatserna. Så jag har levt nomadlivet och det är där jag lärt mig dansen. Allt i pjäsen är baserat på mig som rom och som nomad.

Saknar du nomadlivet?

– Ja, verkligen. Just nu under turnén lever jag ett modernt nomadliv. Man känner sig mer hemma i sin husvagn än på hotell, det är väl skillnaden. Att leva som nomad är en mix av total frihet och att sitta i fängelse.

– Hade jag kunnat, om skolan medgett distansundervisning för min son, så hade jag visat honom hur modernt nomadliv ser ut. Men det blev ”nej”.

Det, säger hon, är märkligt.

– Å ena sidan säger man att man ska bevara de nationella minoriteternas kultur. Å andra sidan säger de nej till resandet, som är den största delen av vår kultur.

Showen Nomad kommer som en idé från Romska teatern, där Taikon Gonzalez är ordförande.

– Vi ville söka ett samarbete och det föll sig naturligt att kontakta de andra nomaderna, samerna, och det var titeln Nomad som gjorde att Sofia Jannok fick upp intresset.

Jannok:

– Genomgående i pjäsen löper frågan om vad hem och hemkänsla kan vara. På samiska har vi ett talesätt. I stället för ”borta bra, men hemma bäst” säger vi ”det är bättre att vara på väg än att vara fast”.

Salamanca Taikon Gonzalez förklarar att romer och samer är en stor del av Sveriges kulturarv och historia.

– Det är inte samerna som är turister, det är tvärtom. Och romer är inget nytt fenomen i Sverige. Vi har funnits här i mer än 500 år. Jag önskar att besökarna ska ta med sig vår berättelse, lite kunskap och nyfikenhet.

Turnén har 37 spelningar under våren och vandrar från norr till söder innan den avslutas med tre uppträdanden i Göteborg. Med på resan, och på scenen, är också gitarristen Robert Svärd.

Salamanca Taikon Gonzalez sammanfattar turnéplanen med ett leende:

– Vi börjar hos Sofia och slutar hos mig.

ANDERS BOSTRÖM

 

 

Sidan uppdaterad 2024-03-13