Artiklar
Nisse Heikka, metodutvecklare på Resurscentrum, är imponerad över hur snabbt barnen lär sig språken. Här med Kirsi Lagerdahl, förskolechef. Foto: Malin A Junkka

Raketstart för Charlottendal och efter jul kommer fler barn

Den tvåspråkiga förskolan Charlottendal har fått en bra start och efter jul kommer ännu flera barn vars föräldrar valt att ge barnen finska, meänkieli eller samiska som första språk.

I dag har Charlottendal två barn som har samiska, fyra barn som har meänkieli och åtta barn som har finska. Förskolan Charlottendal finns på Östermalm centralt i Luleå och öppnade i höstas.
- Vi trodde det skulle bli 6-8 barn från start men det blev fler än vi vågat hoppas på, säger förskolechefen Kirsi Lagerdahl.

Nästa termin blir det totalt 22 barn.
- Den finska gruppen är störst men då växer även den samiska gruppen, säger Lagerdahl.

Det har inte varit några problem med att rekrytera heller. Förskolan har hittat behöriga förskolelärare som kan språken.

Förskolan har ett så kallat hemrum för varje språk. I rummet finns typiska saker som tillhör kulturen i det språket, exempelvis en kåta, bastu eller en stor målning på en älv. Här och där på förskolan finns märkta saker och ting för att även pedagoger som inte kan just det språket ändå ska kunna säga vad exempelvis penna är på samiska. I hemrummen hålls minst en samling per dag.

Och enligt Nisse Heikka, metodutvecklare på Resurscentrum, har barnen lärt sig förvånansvärt snabbt.
- Jag är imponerad hur snabbt det går från att de kommer från helt svenska sammanhang hit. Barnen vill visa mig vad de lärt sig och rabblar upp exempelvis färger, säger Heikka som själv kan alla tre språken och kan anpassa sig och prata med alla barnen.

Intresset för Charlottendal har varit stort. Så stort att Kirsi Lagerdahl nu måste tacka nej till vissa önskemål om studiebesök och att hålla i föredrag för att de nu ska kunna fokusera på verksamheten.
- Vi har skapat det här utifrån våra förutsättningar, utifrån att vi är en mellanstor stad och ligger där vi ligger. Det är viktigt att tänka på. Samråden med de nationella minoriteterna är basen och så Luleå kommuns vision om hur man ska jobba med nationella minoriteter, säger Lagerdahl.

Nisse Heikka berättar också att ett första steg till att hålla samråd med förskolebarn har tagits.
- Första gången gav vi mest information, på deras nivå, med hjälp av kulturväskan som vi tagit fram och med hjälp av film. Men vi vill utveckla samråden.

Föräldern Madeleine Älgamo har sin son på förskolan. Hon är väldigt nöjd med valet.
- Sonen har finska, men kommer även i kontakt med meänkieli och samiska. Vi har en dotter som började på Charlottendal 2017 och vi har varit jättenöjda med verksamheten. Det var därför en självklarhet att välja den förskolan som förstahandsval även till vår son Teodor. När vi sedan fick höra att det skulle öppna en minoritetsspråksavdelning på förskolan såg vi det som en stor bonus då vi båda föräldrar kommer från Tornedalen och Teodor på så sätt får möjlighet att upptäcka och vistas bland andra språk än svenska.

Hur tycker du att det går?

- Teodor är snart två år gammal och talet börjar nu utvecklas mer och mer. Vi var förberedda på att det skulle bli en stor omställning för honom att börja förskola för första gången och dessutom med ett främmande språk, men han trivs otroligt bra. Vi ser med spänning fram emot hur han kommer utveckla både det svenska språket och förståelsen för det finska språket.

Vad tycker du är fördelen med Charlottendal?

- Fantastiskt duktiga pedagoger! De förtjänar verkligen en stor eloge för det engagemang och arbete de lägger ner för att bedriva verksamheten, avslutar Älgemo.

MALIN A JUNKKA

 

Sidan uppdaterad 2020-02-14