
Finskt tema på Filmfest i Sundsvall
Filmfest i Sundsvall invigdes med Sverigepremiär av Aki Kaurismäkis film Kuolleet lehdet (2023), med den svenska titeln Höstlöv som faller. En romantisk komedi med den klassiskt Kaurismäkiska tidsblindheten, om den svåruppnådda kärleken mellan ett butiksbiträde och en byggarbetare med missbrukssjukdom. Huvudrollsinnehavare är Alma Pyösti respektive Jussi Vatanen som också deltog på invigningen av Filmfestivalen där de bidrog med en generös Q&A på svenska, engelska och lite finska. Konferencier i samband med invigningen var programansvarige Anderas Fock som förmedlade ordet bland skådespelarna och den fullsatta biosalongen Drakstaden i Sundsvalll. En av besökarna frågar, om han ska ställa sin fråga på finska, engelska eller svenska.
- Det du känner dig mest bekväm med, svarar Alma Pyösti som tillsammans med sin kollega gav en ogenerad inblick i hur arbetet med den finländske regissören Aki Kaurismäki gått till.
Ur publiken uppstår en fråga om filmen speglar den finska kulturen idag.
- Tystnaden, den finska tystnaden går att känna igen. Den kan skapa gemenskap och trygghet, svarar Pyösti efter en kort stunds funderande.
Det finska indiebandet Maustetytöts depp-pop förärade q.bar och alla festivalbesökare i Sundsvall, med dräpande texter i mormors städrock under festivalkväll 2 i ordningen. Maustetytöt spelar inför utsålda arenor i Finland och klev kvällen till ära in på den lilla, men gemytliga, barscenen för sin första spelning i Sverige innan de skulle fortsätta vidare till Stockholm för nästa spelning. Bandet består av systrarna Anna och Kaisa Karjalainen och i programmet lockade beskrivningen, “Om tio år kommer folk fråga: Var du på Maustetytöt på q.bar 2023? Du kommer vilja kunna svara ja.” Uppträdandet skedde i samarbete med Finlandsinstitutet och var välbesökt samt omtyckt av de minoritet.se mött. Även svensktalande publik uppskattade uppträdandet, trots att språkliga begränsningar fanns.
Mellansnacket bedrevs på engelska och för säkerhets skull, frågade ena systern Karjalainen om någon i publiken kunde finska, var på mer än tjugotalet händer räcktes upp i luften och hon fortsatte:
- Åh nej. Då förstår ni också när jag sjungit fel.
Humor och vemod, depression och sorg med disco-poppiga glada toner till. Det är Maustetytöt som tidigare också uppträtt på filmfestivalen, Midnight Sun Film Festival, som Kaurismäki själv varit med och grundat - i Sodankylä i Finland. Då uppträdde de i samband med visningen av filmskaparens film Tulitikkutehtaan tyttö, Flickan från tändsticksfabriken (1990). På Filmfest i Sundsvall uppträdde de bland annat med med deras låt, Syntynyt suruun ja puettu pettymyksin, som direktöversatt betyder, född i sorg och klädd i besvikelse som är en del av soundtracket till Höstlöv som faller (2023).
Liselotte Wajstedts kortfilm EADNI, översatt till modern på svenska, hade Sverigepremiär i kortfilmsblock fyra på festivaltorsdagen den 12 oktober där den tävlade om titeln Norrlands bästa. Filmen är en flerbottnad berättelse som inkluderar skogsväsendet Háldi från den samiska mytologin. EADNI väcker frågor om hållbarhet, naturens uthållighet och människans förmåga eller oförmåga att skydda naturen.
I filmfestivalens utbud återfanns också sex färska musikfilmer som innehöll AI-tripp genom amerikanska The Computer Accent (2022) av Riel Roch Decter och Sebastian Padro samt hiphop genom norsk-svenska I Got Words (2023) av Runar Gudnason. Den finska dokumentärfilmen “Grymma tider - vårdarbetets sånger” (2022) av Susanna Helke i kategorin musikfilmer skildrar privatiseringen av den finska äldreomsorgen, sargad av svart humor, där en kör sjunger ut vårdpersonalens vittnesmål som vandrar mellan siffror, effektivisering och mänsklig närhet.
LINNEA HUHTA