Artiklar

Nuoras Nurrii ska ge elever bättre kunskap om samer

För att öka kunskapen om samer satsar nu Sáminuorra på att samiska ungdomar, vägvisare, kommer ut till högstadieklasser för att informera om samisk kultur utifrån sina egna perspektiv.

Projektet som driva av ungdomsförbundet Sáminuorra riktar sig till elever i årskurs 7-9 och kallas Nuoras Nurrii.

Tanken är att elever ska få möjlighet att möta samiska ungdomar som berättar om samiskt samhälle, historia och kultur. Utöver detta är det också ett mål att lärarna ska få möjlighet att lära sig mer om samiska frågor som kan underlätta i framtida undervisning om urfolk och nationella minoriteter. Detta kan man läsa på ungdomsförbundets hemsida.

Lärare har möjlighet att boka in vägvisarbesök under oktober och november 2018, och det är möjligt att boka in besök för en eller flera klasser i årskurserna 7-9. Besöken bokas för 90 minuter, då 2-3 vägvisare kommer till klassen och håller i ett lektionstillfälle, ordinarie lärare närvarar under lektionen.

Om du är lärare eller rektor på en högstadieskola och tycker det låter intressant så kan ni höra av er till nuorasnurrii@saminuorra.org.

Så här ser upplägget ut enligt beskrivningen på hemsidan:

Steg 1: När du bokat in ett vägvisarbesök får du som lärare ett informationsmaterial som vi gärna vill att du tar del av, (tidsåtgång ca 1-1,5 h).

Steg 2: Du håller en lektion i din klass för att gå igenom en del grundfrågor med eleverna för att de ska ha viss förförståelse när de sedan får besök. I detta skede har du tillgång till stöd från vårt håll och vi finns tillgängliga för att svara på frågor och hjälpa till med lektionsupplägg i den mån du vill ha vår input. Innan din lektion får eleverna fylla i en kortare anonym enkät som ger oss möjlighet att läsa av deras förkunskaper/utgångsläge. (tidsåtgång: 1 lektion)

Steg 3: Vägvisarbesök, två till tre samiska ungdomar som kommer på besök till er klass. Dina elever får möjlighet att ställa frågor och lyssna till ungdomarnas berättelser och erfarenheter av att vara ung same i Sverige idag. Tidsåtgång 90 minuter.

Steg 4: Vi utvärderar hur du tycker att upplägget fungerade, vad som skulle kunna förbättras och hur du upplever klassens respons på besöket. En kortare anonym enkät fylls i av eleverna som uppföljning på den första för att vi ska kunna få en inblick i om deras kunskaper om samer och samiskt samhälle förändrats i och med utbildningsinsatsen från dig och vägvisarna.

MALIN A JUNKKA

 
 

 

Sidan uppdaterad 2018-10-31