Artiklar
2016-10-20

Barns rätt till sitt nationella minoritetsspråk

Luleå
10-15.50

Välkommen till vår konferens i Luleå om Barns rätt till sitt nationella minoritetsspråk.


På konferensen vill vi synliggöra barns rätt till sitt nationella minoritetsspråk inom förskola och skola. Denna rätt är både viktig och möjlig att säkerställa. Konferensen vänder sig till chefer och övrig peronal inom förskola och skola, lokalpolitiker, samordnare i kommuner och på andra myndigheter samt representanter för de nationella minoriteterna.

Programmet innehåller två delar; förmiddagen bjuder på kortare föredrag av myndighetsrepresentanter och forskare och eftermiddagen fortsätter med parallella workshops som exemplifierar och fördjupar. Du ges möjlighet att delta i två workshops. Dessutom kommer du att få uppleva teater, god mat och möjlighet till erfarenhetsutbyte.

Hjärtligt välkommen!


Anmäl dig via den bifogade anmälningsblanketten till aina.negga@sametinget.se
Sista anmälningsdag fredagen den 30 september 2016

Länk anmälan


Upplysningar lämnas av
Aina Negga, Sametinget, tfn: 0980-780 58
Tid: Torsdagen den 20 oktober 2016, kl. 10.00 - 15.50 med start för registrering och kaffe kl 09.30
Plats: Clarion Hotel Sense, Skeppsbrogatan 34, Luleå

Program
09.30 – 10.00 Registrering och kaffe
10.00 – 10.15 Inledning
Karin Börjesson, chef för samhällsavdelningen, Länsstyrelsen Norrbotten
10.15 – 10.25 Teater, gestaltning av föräldrars erfarenheter
Scen & Synergi
10.25 – 10.45 Rättigheter och skyldigheter enligt skollagen
Nermina Wikström, undervisningsråd, Skolverket
10.45 – 11.05 Rättigheter och pedagogiska möjligheter
Janiche Opsahl, Utbildningsradion (UR)
11.05 – 11.20 Fruktstund
11.20 – 11.30 Teater, gestaltning av föräldrars erfarenheter
Scen & Synergi
11.30 – 12.00 Hur förverkligas barns rätt till sitt nationella minoritetsspråk? Kenneth Hyltenstam, professor i tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet
12.00 – 12.30 Från elev i modersmål till student med nationellt minoritetsspråk Sari Pesonen, univeritetsadjunkt i finska, Stockholms universitet
12.30 – 12.50 Frågestund och information inför eftermiddagens workshops
12.50 – 13.35 Lunch
13.35 – 14.35 Workshops 1, 2 , 3 och 4 pågår parallellt
14.35 – 14.50 Kaffe
14.50 – 15.50 Workshops 1, 2 , 3 och 4 pågår parallellt
15.50 Slut


Presentation av eftermiddagens workshops:
1. Kommunala erfarenheter av arbete för barns rätt till sitt nationella minoritetsspråk i förskola/skola

Förskolan Lilla Björn i Kiruna presenterar sin verksamhet med språk- och kulturinriktning helt på finska/meänkieli.
Medverkande: Kaisa Edvinsdotter, modersmålspedagog, Susanne Hägglund, minoritetsspråksamordnare.

Övertorneå kommun berättar om två framgångsrika projekt med inriktning på finska och meänkieli - dockan Piika som hälsar på hos de yngre barnen samt Jännä raamattureisu – Bibeläventyr som riktar sig till de äldre barnen.
Medverkande från Övertorneå: Stefan Aro och Maria Lehto, Svenska kyrkan och Sari Oja, Övertorneå kommun.

2. Lycksele och Sameskolstyrelsen om undervisning, språkrevitalisering och fjärrundervisning

Lärare från Lycksele berättar om olika metoder som används i undervisningen samt om språkrevitaliseringsinsater för föräldrar.
Medverkande: Johan Sandberg Mcguinne, Sophia Rehnfjell, Sara-Helén Persson och Anne Wuolab

Sameskolstyrelsen delger sina erfarenheter av fjärrundervisning.
Medverkande: Tiina Johansen, projektledare för fjärrundervisningen, Lise Tapio Pittja, lärare i nordsamiska, fjärrundervisning

3. Föräldrarerfarenheter
Deltagarna får dels medverka i ett rollspel om hur det kan vara att tillhöra en nationell minoritet och dels ta del av en berättelse om kampen för att få rätt till modersmålsundervisning på samiska.
Medverkande: Daniel Särkijärvi, föräldraaktivist för meänkieli, Ulrika Kuoljok, engagerad förälder för lulesamiska.

4. Ett främjande arbete för en inkluderande lärmiljö
Vad betyder skolans värdegrund och demokratiuppdrag, och hur arbetar skolan mot rasism och för mångfald?
Medverkande: Hugo Wester, undervisningsråd på Skolverket.

Sidan uppdaterad 2016-10-07