Artiklar

Pris till Upplandsmuseet för romskt projekt

Upplandsmuseets pedagogiska program Romska röster har tilldelat priset Årets pedagogiska projekt 2012. Priset delas ut av FUISM, föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer.
- Vi är mycket stolta och glada över att få uppskattning för det här arbetet. Vi har mött ett stort intresse hos de över 3000 elever och lärare som vi har träffat. Det finns ett behov av mer kunskap, säger pedagogerna Stina Flink, Vilhelm Sundbom och Katja Blomérus i ett pressmeddelande.

Upplandsmuseet har valt att arbeta med romer, inte om romer. Museet har sedan 2011 en romsk museiassistent, Katja Blomérus anställd. Med sin kunskap och erfarenhet har hon varit ansvarig, tillsammans med museipedagogerna, för att ta fram ett romskt studiematerial med skolelever som målgrupp.

Programmet bygger på en uppsökande verksamhet där en rom och en gajé (icke-rom), båda från Upplandsmuseet, möter en skolklass/grupp och samtalar kring föremål och bilder ur vår romska kista, för att ge en bakgrund till romsk kultur och historia.

Kunskap om romer, som en av de nationella minoriteterna, finns med i de nya läroplanerna men det finns få läromedel. Besöken har av lärare beskrivits som "en bra, konkret introduktion till att alls få veta något om romernas situation". Ett viktigt perspektiv är att med utgångspunkt i romernas minoritetsstatus diskutera mänskliga rättigheter.

Priset för Årets pedagogiska projekt 2012 delades ut vid Riksförbundet Sveriges Museers vårmöte i Stockholm 15 maj.
Sidan uppdaterad 2013-05-21